top of page

lekcje czytania 

„Lekcje czytania” to trwająca od 2009 roku akcja społeczna Fundacji Tygodnika Powszechnego, która ma na celu budzenie wśród młodych ludzi zainteresowania literaturą poprzez rozmowę o wybranych tekstach. Ten ogólnopolski cykl warsztatów został pomyślany  jako dyskusja uczestników z wybitnymi pisarzami, literaturoznawcami, krytykami, publicystami, dziennikarzami i filozofami. Prowadzący pokazują literaturę jako źródło inspiracji do rozmowy o otaczającej nas rzeczywistości i jako narzędzie, za pomocą którego można skutecznie opowiadać o zjawiskach, problemach i doświadczeniach.

 

Organizator: Fundacja Tygodnika Powszechnego.

 02.05.2019 r. (Czwartek) 

 

Galeria pod Brązowym Jeleniem JCK ul. 1 Maja 60 

godz. 15.30 

„Teatralność bohemy” Lekcja Czytania Agnieszki Wolny-Hamkało pod patronatem Tygodnika Powszechnego.

 

Lekcja Czytania: Teatralność bohemy na podstawie powieści: „Dar Humbolta” Saula Bellowa, „Punkt Omega” Dona DeLillo i „Balthazar” Lawrenca Durrella. 

Co to znaczy, że bohema jest teatralna? Chętnie przekracza granice między życiem a sztuką? Ma słabość do awangard, które są z gruntu jaskrawe, przeskalowane? Lubi eksces, wszystko w nieskończoność odgrywa? Artyści, intelektualiści mają świadomość ról społecznych, stają na zewnątrz, patrzą zdziwieni. Miasto jest sceną. Kluby, mieszkania, salony, restauracje, teatry. Zapraszam Państwa do rozmowy o trzech ekscentrycznych książkach. Kategoria teatralności posłuży mi do prześwietlenia skomplikowanego życia bohaterów tych wyjątkowych powieści. 

Agnieszka Wolny-Hamkało 

Agnieszka Wolny-Hamkało – pisarka urodzona w 1979 we Wrocławiu. Opublikowała powieści „Zaćmienie” (Czarne 2013), „41 utonięć” (Iskry 2015) i „Moja córka komunistka” (W.A.B. 2018). Wydała także tom szkiców „Inicjał z offu” (Iskry 2013), poemat „Nikt nas nie upomni” (Hokus-Pokus 2016) oraz dziewięć książek z wierszami: „Mocno poszukiwana” (1999), „Lonty” (2001), „Gospel” (2004), „Ani mi się śni” (2005), „Spamy miłosne” (2007), „nikon i leica” (2010), „Borderline” (2013), „Występy gościnne” (2014), „Panama smile” (2017). Jest także autorką dwóch książek dla dzieci: „Nochal czarodziej” (2007, il. Antoni Wajda), „Rzecz o tym, jak paw wpadł w staw” (2011, il. Józef Wilkoń) oraz redaktorką pięciu antologii opowiadań. Autorka sztuk teatralnych m.in. „Dzień dobry wszyscy umrzemy” („Dialog”, październik 2015, 2016 ekranizacja w cyklu Teatroteka w reżyserii Joanny Kaczmarek), „Nad rzeką, której nie było” (premiera w teatrze w Kielcach w reż. Martyny Majewskiej 26 maja 2018), „Wyzwolenie: królowe” (premiera w reż. Martyny Majewskiej w Teatrze Muzycznym Capitol 26 stycznia 2019), „Wichrowe Wzgórza non fiction” (premiera w reż. Marty Streker 12 grudnia w warszawskim Kadrze), „Kronika polska – opera lalkowa” (premiera w reżyserii Katarzyny Dudzic-Grabińskiej w ramach off PPA 25 marca 2019 w Teatrze Muzycznym Capitol) i „Leśni. Rekonstrukcja” (premiera w reżyserii Marty Streker w czerwcu 2019 w Teatrze Polskim we Wrocławiu). Felietonistka „Przeglądu” i „Rymsa”. Jej wiersze przełożono na piętnaście obcych języków. Nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia, Nagrody Mediów Publicznych Cogito i Nagrody Polskiej Sekcji IBBY (otrzymała wyróżnienie IBBY za książkę „Nikt nas nie upomni”). Laureatka nagrody Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Stypendystka Literarisches Colloquium Berlin. Kuratorka literacka Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania. Redaktorka pisma „Opowiadanie”. Mieszka we Wrocławiu. W lutym ukazała się jej nowa książka „Lato Adeli”. 

20190504163253-IMG_2888.jpg

04.05.05.2019 r. (Sobota) 

 

Galeria pod Brązowym Jeleniem JCK ul. 1 Maja 60 

godz. 16.00 

Jak w teatrze pokazać Zagładę? Lekcja Czytania: Agnieszka Kłos pod patronatem Tygodnika Powszechnego.

Lekcja czytania na podstawie „Anioł zagłady" Elfriede Jelinek”

W ostatniej dekadzie sporo się mówiło i pisało o mordzie dokonanym na żydowskich robotnikach przymusowych w Rechnitz. Temat podejmowali m.in. Martin Pollack, Sacha Batthyany oraz Monika Muskała. Ta ostatnia przełożyła na język polski dramat niesceniczny Elfride Jelinek pt. „Rechnitz (Anioł Zagłady)”, który nie tylko opowiada o traumie, ale także jest komentarzem na temat etycznych aspektów reprezentacji Zagłady. W jaki sposób teatr pokazuje Zagładę? Na to pytanie odpowie Dr Agnieszka Kłos

Agnieszka Kłos 

Współtwórczyni i współzałożycielka Katedry Mediacji Sztuki, kierowniczka Podyplomowych Studiów Mediacji Sztuki Współczesnej na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Doktor nauk historycznych (tytuł doktoratu: Witalność „martwych przestrzeni” Auschwitz – Birkenau). Od 2012 roku członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA). Od 2001 roku redaktorka magazynu „Rita Baum". Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury w dziedzinie literatury i teatru. Autorka książek prozatorskich nominowanych do Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus i Literackiej Nagrody im. Witolda Gombrowicza.

-- 
Dr Agnieszka Kłos
- Katedra Historii Sztuki i Filozofii 
- Kierownik Podyplomowych Studiów Mediacji Sztuki Współczesnej 2017 - 2019 
- Katedra Grafiki i Nowych Mediów 
- Katedra Ceramiki i Szkła 

Kuratorstwo, Krytyka, Socjologia Sztuki, Historia Wzornictwa  
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta 
https://www.facebook.com/KrytykaArtystycznaAspWroclaw/

Szef projektu "Breslau cv" 
http://www.facebook.com/pages/Breslau-cv/106529572713577

Szef projektu "Książka za kraty"
https://www.facebook.com/KsiazkaZaKraty

bottom of page