top of page

#SPEKTAKLE 2023

idiom: U ŹRÓDŁA

NAD NIEMNEM

28.04.2023 piątek | 19:00 | Teatr im. C.K. Norwida

NAD NIEMNEM
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu

NAD NIEMNEM, na podstawie powieści „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej oraz dramatu „Sowa, córka piekarza” pilgrima/majewskiego, Reż: Seb Majewski, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu (premiera jeleniogórska)

 

NAD NIEMNEM

Tekst: Eliza Orzeszkowa, Tomasz Jękot, pilgrim/majewski

Reżyseria i plastyka: Seb Majewski

Dramaturgia: Tomasz Jękot

Choreografia: Dorota Furmaniuk  

Muzyka: Radek Łukasiewicz 

Inspicjentka: Anna Solarek  

Obsada: Agnieszka Kwietniewska [g], Marta Moś [g], Małgorzata Osiej-Gadzina [g], Irena Sierakowska, Irena Wójcik, Wojciech Marek Kozak, Krzysztof Piechniczek [g], Dariusz Skowroński, Czesław Skwarek, Piotr Tokarz

 

Okres literacki, w którym powstało dzieło Orzeszkowej, ze swej natury podejmował temat pracy, jej realność, ale także symboliczne znaczenie. W tym świetle ujrzymy losy Justyny Orzelskiej, rodziny Korczyńskich i Bohatyrowiczów. Teatralne Nad Niemnem nie będzie uciekać od pierwowzoru i na zakochaniach, dramatach i ludzkich przegranych opisanych przez Orzeszkową zbuduje perspektywę uniwersalności i ponadczasowości. Spektakl będzie świetną okazją na przypomnienie sobie tej wybitnej polskiej lektury. Całość ujęta zostanie w teatralny nawias – historię o dyrektorce i reżyserce Alinie Obidniak z nieodległej Jeleniej Góry.

Ostrzeżenie: w spektaklu wykorzystane zostaną nudne opisy przyrody.

Spektakl we współpracy z Festiwalem Teatrów i Kultury Awangardowej PESTKA w Jeleniej Górze.

 

Grupa wiekowa: 16+

Czas trwania: ok. 180 minut 

SYN

29.04.2023 sobota | 17:00 | JCK Muflon

SYN
Grupa Wolność

Syn, reż. zespołowa, Grupa Wolność

 

Grupa Wolność: Karol Smaczny, Marcin Tomkiel, Malika Tomkiel

Reżyseria: Grupa Wolność

Scenografia: Grupa Wolność

Muzyka: Michał Górczyński

Plakat: Klara Wysocka

Zdjęcia: Michał Strokowski

 

Na motywach opowiadania „Podmieniony syn” Mirosława Miniszewskiego.

Nadstaw ucho. Słyszysz? Tam na wsi pies ujada. Uważaj. Spójrz, wyostrz wzrok, może zobaczysz, jak ćma trzepocze cienkimi skrzydłami, a liść pod pająkiem ugina się miękko. Może to Mamuna? Może Siubiela do sieni się skrada? Tam syn się narodził. Chodzą plotki, że we wsi obok dzieją się dziwne rzeczy. Wiesz gdzie to?

 

Grupa wiekowa: 15+

Czas trwania: ok. 45 minut

OUBLIETTE

29.04.2023 sobota | 18:15 | Zdrojowy Teatr Animacji

OUBLIETTE
Teatr Nowy Proxima

Oubliette, reż. Karol Miękina, Teatr Nowy Proxima

 

Kierownictwo artystyczne i choreografia: Karol Miękina

Kreacja i wykonanie: Karol Miękina, Dominik Olechowski, Damian Rusyn, Sebastian Szul

Opracowanie graficzne: Katarzyna Jazienicka

Kostiumy: Teresa Olechowska

Scenografia i reżyseria światła: Wojciech Kiwacz

Premiera: 14 października 2022

 

Oubliette to rodzaj lochu skonstruowanego na wzór butelki, w którym jedyną drogą ucieczkijest otwór znajdujący się wysoko nad miejscem izolacji. Bez zewnętrznej ingerencji wydostanie się z tego typu celi jest niemożliwe. W czasach średniowiecznych była to okrutna kara, silnie wpływająca na psychikę osadzonego poprzez dosłowne postawienie go w sytuacji bez wyjścia i odebranie mu nadziei na odzyskanie wolności. Czterech mężczyzn skazanych na nieśmiertelność spotyka się w tym samym wymiarze – w karcerze przyszłości, gdzie zniewoleniu ulega świadomość człowieka, w którym jaźń zostaje osadzona w wirtualnej rzeczywistości. Świat bohaterów to pewnego rodzaju surrealistyczne więzienie, w którym nie obowiązują prawa fizyki, egzystencja nie ma końca, a sposób uwolnienia się jest nikomu nieznany. Tworzą specyficzne społeczeństwo opierające się na pozostawionej im iluzji własnego ciała oraz wspomnieniach realnego świata. Bezkres przestrzeni, w którym są osadzeni to warsztat przymusowej pracy, gdzie nieustannie dążą do rozwiązania zagadki otaczającej ich materii oraz odzyskania wolności i upragnionego człowieczeństwa. Poddają się wzajemnie nietypowym eksperymentom, zmierzającym do zdobycia pożądanego, lecz w rzeczywistości nieosiągalnego celu, a ich działania mają różny w skutkach wpływ na funkcjonowanie wirtualnego systemu. Spektakl „Oubliette” inspirowany jest historią penalizacji, więziennictwa, systemów karania i nadzoru, a także kaźni jako performance’u „działającego na ciało”. Spektakl jest opowieścią o zniewoleniu zarówno ciała, jak i umysłu oraz sieci przymusów, wyrzeczeń, zobowiązań i zakazów. To opowieść o bezcelowym i jałowym wysiłku, o niemającym końca i z góryskazanym na niepowodzenie trudzie, ale zarazem o ogromnej nadziei i nieustannej motywacji. Przedstawiony świat ma również wyrażać w sposób wizualny wewnętrzną percepcję i kondycję człowieka samotnego.

 

Grupa wiekowa: 15+

Czas trwania: 60 minut

KARMA

29.04.2023 sobota | 20:00 | Sala Widowiskowa JCK

KARMA
Teatr Od Ruchu

Karma, reż. Michał Misza Czorny, Monika Szydłowiecka, Teatr Od Ruchu

 

Scenariusz i reżyseria: Michał Misza Czorny i Monika Szydłowiecka

Choreografia: Michał Misza Czorny

Asystent choreografa: Kacper Mucha

Kreacja i wykonanie: Bartosz Goździkowski, Alicja Hudeczek, Karolina Jędrzejko, Patrycja

Marszałek, Kacper Mucha, Łukasz Walczak

Muzyka: Łukasz Poleszak (Wudec), Marek Bula

Reżyseria oświetlenia: Agata Toporek

Tekst: Michał Misza Czorny i Monika Szydłowiecka

Producent: Teatr Mały Tychy

Premiera: 27.03.2022

Teatr Mały Tychy

 

Spokojnie, to nic takiego. To tylko próba weselnej chałtury. Nie należy się szczególnie napinać ani starać. W końcu program artystyczny nie musi być wybitny. Zasadniczo – nie musiałby być, gdyby nie perfekcjonizm choreografki. Atmosfera staje się więc gęsta, co sprzyja poważnym tematom. Należałoby mimo wszystko postarać się nie poruszać kwestii niewygodnych, nie wspominając już o delikatnej sferze nierówności. Niedobrze byłoby też rozprawiać o istocie płci psychologicznej i społecznej, a nader wszystko nie powinno się wspominać o prawach, przywilejach i postawie obywatelskiej. Z pewnością, bohaterom spektaklu byłoby dużo łatwiej, gdyby nie stanowili podręcznikowych przykładów „lepszego i gorszego sortu”. Mimo wszystko, przedstawienie musi trwać: Trzeba trzymać fason, pion na wrotkach i nerwy na wodzy. I tak, każdy może trzymać się własnych przekonań (najlepiej w domowym zaciszu). Niegdyś Zosia spokojnie pleła swe ogródki, rwała ogórki albo karmiła kogutki. Dziś niejedna Zosia zdecydowanie wygląda poza ogródek i mierzy znacznie dalej. Ale czy każdy Tadeusz jest na to gotowy?

Grupa wiekowa: 15+

Czas trwania: ok. 55  minut

30.04.2023 niedziela | 16:30 | JCK Muflon

TEXAS JIM

TEXAS JIM
AST im. S. Wyspiańskiego w Krakowie, filia we Wrocławiu

Texas Jim, reż. Krzysztof Dracz, Akademia Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie, filia we Wrocławiu

 

„Texas Jim” Pierre Gripari

tłum. Barbara Grzegorzewska

Egzamin studentów Wydziału Aktorskiego AST we Wrocławiu

Pedagog prowadzący: prof. Krzysztof Dracz

Asystent: mgr Robert Zawadzki

Scenografia, opracowanie muzyczne, światło: zespół

Obsada: Maciej Baka, Krzysztof Lorek, Jan Kowalewski, Maja Kowalska, Julia Krysiak, Kacper Kurcius, Kuba Mielewczyk, Monika Mikołajczak, Jakub Oderski, Kamila Romaniuk

 

Do miasteczka Bangtown, rządzonego przez trzy siostry Brozer, przybywa legendarny kowboj – Texas Jim. Infiltrując społeczność prowincji, odkrywa wiele budzących niepokój spraw, które postanawia rozstrzygnąć, aby zaprowadzić porządek. Rozmiar skrzętnie uknutej intrygi zaskoczy niejednego śmiałka… Napięcie niczym z westernów Sergio Leone, inteligentny humor i nagłe zwroty akcji. Klimat Dzikiego Zachodu i świat kowbojów, Indian, poszukiwaczy złota i złowieszczych bandytów.

 

Grupa wiekowa: 15+

Czas trwania: ok. 90 minut

30.04.2023 niedziela | 18:30 | Zdrojowy Teatr Animacji

FOUR MORE

FOUR MORE
Teatr A Part

FourMore, reż. Marcin Herich, Teatr A Part

 

Scenariusz i reżyseria: Marcin Herich

Współpraca choreograficzna: zespół

Występują: Alina Bachara, Katarzyna Gogacz, Karolina Wosz, Marta Zielonka

Muzyka: Clint Mansell, Dark Sanctuary, Fetisch Park, Mr Geoffrey, JD Franzke, Social

Interiors

Współpraca przy aranżacji przestrzeni, scenografii i światła: Cezary Kruszyna

Premiera: 11, 12, 13 listopada 2021, Scena/Atelier Teatru A Part, Katowice

 

„FourMore” to przedstawienie z pogranicza teatru fizycznego i wizualnego, bezsłowny ciąg kompozycji scenicznych na cztery performerki i ich ciała, przestrzeń, dźwięk i światło.

 

Starożytni uczyli, żekażdycałościowyosąd musi być poczwórny. Mówiono o czterech stopniach istnienia: zwykłe (jak kamień), istnienie wraz ze wzrostem (rośliny), istnienie wraz ze wzrostem i czuciem (zwierzęta) oraz istnienie wraz ze wzrostem, czuciem i rozumem (człowiek). Według stoików dusza przeżywa cztery rodzaje wzruszeń: pożądanie, radość, lęk i smutek. Carl Gustav Jung stawia tezę, że przed Platonem filozofia grecka skłaniała się do „myśleniakwaternarycznego” i żewiększość symboli – jeśli nie są to postacie ludzkie, lecz mają naturę geometryczną lub liczbową – ma charakter „czwórcy”. Z kolei Biblia porównuje człowieka do naczynia z czterech powodów: utworzenia, zawartości, przydatności i pożytku. W mitologii germańskiej z czterema żywiołami kojarzono, kolejno: Salamandrę z ogniem, Ondynę z wodą, Sylfa z powietrzem i Koboldy z ziemią. Echa mitologii germańskiej i symboliki liczby cztery pobrzmiewają zarówno w twórczości Wagnera, jak i w „Fauście” Goethego. W części II poematu dialog między Syrenami a Nereidami (Trytonami) igra wokół wyobrażenia 3 lub 4 i odpowiednio 7 lub 8 Kabirów. Kabirowie (albo Kabeirowie) to potężni, wielcy nauczyciele ładu i mocy tajemnej. Chodzi zawsze o jednego ponad magiczną liczbę 3 albo 7; jest on tym tajemniczym, wszechwładnym, wszechwiedzącym, ale i nieznanym, niewypowiedzianym.

Michał Szurek, Liczby w kulturze

 

Grupa wiekowa: 18+

Czas trwania: ok. 55 minut

SPIS KOBIET

30.04.2023 niedziela | 20:00 | Sala Widowiskowa JCK

SPIS KOBIET
Kolektyw Polka

Spis Kobiet, reż. zespołowa, Kolektyw Polka

 

Research dramaturgiczny:

Agnieszka Pajączkowska, Dorota Ogrodzka

Scenariusz i reżyseria: Dorota Ogrodzka, Izabella Gawęcka, Alicja Brudło, Anna Sadowska, Iwona Konecka

Muzyka: Elektronowy Miś

Światła: Maciej Ratajczyk

Występują: Izabella Gawęcka, Alicja Brudło, Anna Sadowska, Iwona Konecka

Data i miejsce premiery: 18.11.2017, Teatr Ósmego Dnia, XPoznań

Foto: Piotr Nykowski

 

Spis kobiet to spektakl-pułapka. Jej mechanizm tworzy się na naszych oczach, łapiemy się w nią sami, ulegając naszym przyzwyczajeniom w myśleniu o pracy i o kobietach. Tekst, na którym bazuje przedstawienie,powstał z rozmów i ze spotkań z kobietami pracującymi na ul. 1 Maja w Lublinie. Na krótkim odcinku miasta, pomiędzy dworcem kolejowym a ruchliwym skrzyżowaniem, mieścisię ponad siedemdziesiąt punktów usługowych i handlowych. Pracują w nich kobiety: młode, starsze, zadowolone, sfrustrowane – ich głosy układają się w niejednorodną opowieść o zmieniającej się Polsce, o pieniądzach, o codziennym radzeniu sobie, o aspiracjach, o dzieciach, mężczyznach, o społeczeństwie. W naszym spektaklu wszystkie one zostaną postawione przed niezwykłym wyzwaniem i niezwykłą szansą. Która z nich ją wykorzysta?

 

Grupa wiekowa: 16+

Czas trwania: ok. 60 minut

SMUTEK

01.05.2023 poniedziałek | 16:30 | JCK Muflon

SMUTEK&MELANCHOLIA
Koło Naukowe AST we Wrocławiu

Smutek & Melancholia, reż. Bartłomiej Kalinowski, Koło Naukowe AST Wocław

 

Na postawie tekstu Bonna Parka oraz z wykorzystaniem tekstów Katarzyny Lewandowskiej

Reżyseria: Bartłomiej Kalinowski

Scenografia: Kinga Melka

Muzyka: Hubert Walkowski

Występuje: Katarzyna Lewandowska

 

Monodram "SMUTEK & MELANCHOLIA" stworzony na podstawie tekstu Bonna Parka o tym samym tytule, to próba wyrażenia doskwierającej codzienności osoby chorej na depresję wyartykułowana za pomocą pewnego rodzaju konwencji show z elementami kabaretowymi czy nawet stand-upowymi. Kolaż skrajnych nastrojów miesza się z problemami braku celowości w działaniu i bierności rujnującej życie podkreślając specyfikę żółwiego cyklu niemożliwego do przerwania. Czy jedyną opcją zakończenia spirali ponurej egzystencji jest ta ostateczna?

 

Grupa wiekowa: 15 +

Czas trwania: ok. 50 minut

01.05.2023 poniedziałek | 18:00 | Teatr im. C.K. Norwida

01.05.2023 poniedziałek | 18:00 | Teatr im. C.K. Norwida

W SIEBIE

W SIEBIE WSTĄPIENIE
Muzeum Pana Tadeusza & Teatr Układ Formalny

W siebie wstąpienie, reż. Marta Streker, koprodukcja Muzeum Pana Tadeusza i Teatru Układ Formalny

 

Reżyseria: Marta Streker
Tekst/dramaturgia: Ewa Mikuła
Scenografia: Katarzyna Leks
Kostiumy: Julia Kosmynka
Muzyka: Maciej Zakrzewski
Światło/projekcje: Klaudia Kasperska
Producent i kurator projektu: Paweł Zaręba

Obsada: Wiktoria Czubaszek, Paweł Palcat, Rafał Pietrzak

Produkcja: Muzeum Pana Tadeusza w koprodukcji z Teatrem Układ Formalny

Spektakl powstał we współpracy z Festiwalem Nowe Epifanie jako efekt Laboratorium Nowych Epifanii

 

„W siebie wstąpienie” to spektakl w reżyserii Marty Streker rozpisany na trzy głosy, przetkany popkulturowymi psalmami, zlepionymi z odłamów codzienności i kodów promocyjnych z supermarketu.Trójka bohaterów poszukuje sensu życiapomiędzy odgrzewaną zupą, a ekranem komputera. O czwartej nad ranem, gdy noc styka się z dniem, a życie ze śmiercią, przeżywają cyfrowe zmartwychwstania, jedzą instant wieczerzę i modlą się w Ogrójcu nad kubkiem kawy. Przez krótką chwilę mają szansę zadać ostateczne pytania. Skrajnie różne postaci splatają się w obraz zabieganej pop-duchowości, gdzie świętościmożnaszukać w publicznych toaletach, a rozpaczy w nigdy nieodczytanych wiadomościach. Gdzie trzeba walczyć, by choć na moment spotkać siebie.

Grupa wiekowa: 15 +

Czas trwania: ok. 85 minut 

01.05.2023 poniedziałek | 20:00 | Sala Widowiskowa JCK
CALIGULA

teksty: Tom Waits
tłumaczenie: Roman Kołakowski
muzyka: Kathleen Brennan, Tom Waits
aranżacje: Konrad Imiela, Adam Skrzypek
koncepcja scenografii i oświetlenia, kostiumy, wizualizacje: Agata Bartos, Konrad Imiela
fotografie: Łukasz Gawroński
światło: Przemysław Kobel, Jacek Bąk
dźwięk: Bartłomiej Góra

Konrad Imiela – śpiew, gitara akustyczna, instrumenty perkusyjne
Adam Skrzypek – kontrabas

WAITS 2022 to kilkanaście piosenek, do których Konrad Imiela wraca po ponad 25 latach.

– Piosenki Toma Waitsa zaśpiewałem po raz pierwszy w 1995 roku, na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej w recitalu „Rybi Puzon” w reżyserii Wojtka Kościelniaka. Na potrzeby tego spektaklu polskie teksty, na podstawie tłumaczeń Agnieszki Imieli, napisał Roman Kołakowski. W „Rybim Puzonie” grał kwintet Marcina Płazy z Adamem Skrzypkiem na kontrabasie.

Artysta wspomina, że był to spektakl, który otworzył przed nim wiele drzwi, dzięki niemu poznał kilka osób, z którymi później wielokrotnie spotykał się na scenie i poza nią, między innymi Adama Skrzypka.  – Zauważyliśmy, że mamy ten sam puls, pewne rzeczy na scenie lub w studio nagrań dzieją się między nami podświadomie i intuicyjnie. Dlatego zdecydowaliśmy się na nagranie tej płyty w duecie. Te piosenki są niejako „mitem założycielskim” naszej przyjaźni. W życiu i w sztuce.

11 piosenek, 11 opowieści amerykańskiego twórcy, zmyślonych dziwnych historii, poetyckich obrazków, snów, niby podpatrzonych, podsłuchanych rozmów. – Na pewno nie chciałem tu naśladować Toma Waitsa – mówi Konrad Imiela. – Waits jest tak bardzo charakterystycznym wykonawcą, że gonienie go po jego śladach mija się z celem. Tych, którzy szukają tego zardzewiałego, brudnego, pokręconego, genialnego świata jego muzyki, odsyłam do jego płyt.

A tych, którzy chcą się zanurzyć w świecie oryginalnej poezji Waitsa, a jednocześnie są ciekawi kameralnych, minimalistycznych aranżacji i interpretacji, Konrad Imiela zaprasza wspólnie z Adamem Skrzypkiem i na koncerty, i do wsłuchania się w płytę.

02.05.2023 wtorek | 18:00 | Teatr im. C.K. Norwida

HIC SUNT

HIC SUNT DRACONES
Contrinuo Theatre w Malovice

HIC SUNT DRACONES, reż. Pavel Štourač, ContinuoTheatre w Malovice

 

TheatreContinuo

Autor: Pavel Štourač

Reżyseria: Pavel Štourač

Muzyka: Jakub Štourač

Scenografia: Helena Štouračová i Pavel Štourač

Kostiumy: Helena Štouračová

Światło: TomášMorávek

 

Gdzie wędrują wszystkie nasze myśli, kiedy zamykamy oczy w nocy? Kiedy wszystko, co jest niewyobrażalne na jawie, ożywa, a nasze ciała stają się już tylko materialne? Co się dzieje, gdy rano wychodzimy z naszych sypialni, zostawiając wszystkie te marzenia, lęki i ukryte pragnienia własnemu losowi?

Mówi się, że nie mamy jednego ja, ale kilka. W życiu codziennym te ja celowo pośredniczą i ograniczają się nawzajem, aby radzić sobie z codziennymi sytuacjami w społecznie akceptowalny sposób. Ale co się stanie, jeśli jedna z tych nieocenzurowanych jaźni zostanie wyzwolona od innych, autonomiczna? Krajobraz, w którym to wszystko się rozwija, jest niezbadanym terytorium, terra incognita.

Starożytni kartografowie twierdzili, że fantastyczne potwory i smoki żyły w niezbadanych obszarach świata. W „Hic SuntDracones” części ludzkiego ciała, przedmioty i materiały łączą się, tworząc niewyobrażalne krajobrazy, istoty i historie. Nie jest to jednak podróż w odległe regiony czy fantastyczne utopie, ale w głąb własnych umysłów i ukrytych zakamarków duszy.

 

Grupa wiekowa: 15 +

Czas trwania: ok. 60 minut 

DEBIL

02.05.2023 wtorek | 19:30 | Sala Widowiskowa JCK

DEBIL
Teatr Odnaleziony

DEBIL, reż. Łukasz Duda, Teatr Odnaleziony (premiera jeleniogórska)

 

Tekst: Malina Prześluga

Reżyseria i scenografia: Łukasz Duda

Kompozycje i aranże: Piotr Warszewski

Muzyka: Piotr Warszewski - gitary/elektronika, Miłosz Andrzejewski - altówka, Mirosław Królak - bas, Piotr Jabłoński - instrumenty perkusyjne

Choreografia i ruch: Michał Misza Czorny

Wideo i opracowanie plastyczne - Magdalena Rzeszutek

Obsada:

Kuba - Łukasz Krupiński

Czerwone migdały: Klaudia Kręcisz

Niebieskie migdały: Jakub Mieszała

One czerwone: Anna Glasder, Natalia Karasiewicz

Wideo migdały: Członkowie Jeleniogórskiego Stowarzyszenia Rodzin i Przyjaciół Dzieci z Zespołem Downa 

Dźwięk: Robert Kuryś

Światło: Łukasz Izdebski, Łukasz Duda

Koordynator wspomagający: Anita Glasder

Produkcja: Teatr Muzyczny Capitol

Produkcja PPA: Grażyna Górka

Producent wykonawczy: Tududuevents, Jeleniogórskie Centrum Kultury

Premiera spektaklu miała miejsce w ramach 43.PPA Nurt Off, 29 marzec 2023, Teatr Muzyczny Capitol

 

Kuba ma czterdzieści lat i jest niepełnosprawny intelektualnie. Nie ma wstępu do świata naszych („naszych”?) spraw i prawd, my zaś nie mamy wstępu do świata jego („jego”?) przeżyć i wyobraźni. Uwikłanie Kuby w „normalne” życie to nie tylko aluzja do wielkiej literatury (wszak każda epoka ma swojego Myszkina); to także – a raczej: przede wszystkim – nośna metafora. Właśnie dzisiaj szczególnie mocno potrzebne nam jest poczucie wspólnoty, także tej mentalnej i ideowej. Kryzys migracyjny, pojawiające się coraz częściej populistyczne i nacjonalistyczne postawy oraz demonstrowane publicznie ksenofobiczne zachowania szeroko komentowane w mediach bez wątpienia odbijają się echem w świadomości części Europejczyków – piszą twórcy spektaklu opartego na „Debilu” Maliny Prześlugi. Konieczność przeciwstawienia się tym trendom poprzez propagowanie poczucia wspólnoty, tolerancji dla różnorodności, równości szans dla jednostek i społeczeństw jest oczywistym wyzwaniem dla wszystkich środowisk. Tytułowy stu_las to bezpieczna przestrzeń wypełniona muzyką. Jest ona odrębnym bohaterem tej historii – efektem zderzenia hermetycznego uniwersum Kuby z popkulturowym światem wykreowanym przez twórców spektaklu.

 

Grupa wiekowa: 15 +

Czas trwania: ok. 60 minut

03.05.2023 środa | 18:00 | Teatr im. C.K. Norwida

GUSŁA

GUSŁA
Lubuski Teatr w Zielonej Górze

GUSŁA, na podstawie Dziadów Adama Mickiewicza, reż. Grzegorz Bral, Lubuski Teatr w Zielonej Górze

 

Reżyseria i choreografia: Grzegorz Bral
Kostiumy: Adam Łucki
Muzyka: Maciej Rychły
Pianino: Daniel Grupa
Skrzypce: Kosma Müller / Katarzyna Płaczek-Kaszyńska
Światła: Piotr Pawlik
Charakteryzacja: Maria Kaczmarowska
Asystent reżysera: Katarzyna Kawalec
Inspicjent: Agata Gargulińska

 

Obsada:
Guślarz – Aleksander Podolak
Sowa, Starzec – Elżbieta Donimirska
Aniołek – Katarzyna Kawalec
Widmo Pana – Radosław Walenda
Dziewczyna, Pasterka – Romana Filipowska
Widmo-Upiór – Paweł Wydrzyński
Kruk – Joanna Koc
Pustelnik – Daniel Zawada
Upiór – James Malcolm

Premiera: 15.01.2022 r.

 

„Gusła”, które miały premierę 15 stycznia 2022 roku na Dużej Scenie Lubuskiego Teatru to sceniczna odsłona spektaklu, który latem 2021 roku prezentowaliśmy w formie plenerowej w małych miejscowościach województwa lubuskiego.

Spektakl został przygotowany na podstawie II oraz fragmentów IV części „Dziadów” Adama Mickiewicza. Twórca Teatru Pieśni Kozła we Wrocławiu dał się poznać jako reżyser, który w śmiały i nowatorski sposób eksperymentuje z muzyką, ruchem, głosem i tekstem. Widowisko w Lubuskim Teatrze ujmuje esencję mickiewiczowskiej magii i obrzędowości. Krótki, godzinny spektakl jest bardzo intensywny – każde słowo: mówione, krzyczane czy śpiewane ma w spektaklu swoje znaczenie, podobnie jak ruch, gest, a nawet kropla potu. Kostiumy nawiązują do strojów szamanów syberyjskich, odnoszą się do form plemiennych, przeniesionych na słowiański grunt kulturowy. Scenografia jest ascetyczna, przestrzeń aranżowana dodatkowo przez niezwykłe światło oraz delikatne zadymienie sceny, a wykonywana na żywo muzyka dopełnia całości. Dziewiątka aktorów wprowadza nas w świat rytuału, który fascynuje i pobudza wyobraźnię.

 

Grupa wiekowa: 15 +

Czas trwania: ok. 60 minut

kontakt do nas

Dyrektor artystyczny festiwalu

Łukasz Duda teatr@teatrodnaleziony.pl

telefon: 508-192-261

 

organizator

Jeleniogórskie Centrum Kultury 

 

1 maja 60 58-500 Jelenia Góra 

nip: 611 24 27 913 

tel. 75 64 23 880 / 881 

fax: 75 64 23 882

jck@jck.pl 

www.jck.pl

ul. Bankowa 28/30 

tel. 75 647 88 84 

impresariat@jck.pl

 

napisz do nas

Dziękujemy za przesłanie!

bottom of page